Studenten gekozen in gemeenteraad

D66’er Bart Vos had een feestelijke avond. In Breda won de partij van de oud-student Commerciële Economie vijf raadszetels. Als nummer twee op de lijst heeft hij een plekje in de raad verdiend. Daan Quaars, oud-student Civiele Techniek, hoeft zich geen zorgen te maken als nummer vier van de VVD. Die partij pakte negen zetels in Breda. Oud-student Sanne Bijlsma kwam als nummer zes voor de PvdA in de raad. De Bredase SP komt twee zetels tekort om oud-student Michiel Spekkers in de raad te krijgen.

Flinke groeispurt

In Tilburg was het twee keer raak voor Avansstudenten: Bestuurskundestudent Peter van Gool, derde op de lijst van D66, is zeker van een zetel. De partij maakte een flinke groeispurt in Tilburg en legde beslag op vijf raadszetels. Mayke Kikstra, student Verpleegkunde in Breda, deed ook goede zaken. Ze stond negende op de lijst van de PvdA en die partij hield in Tilburg elf zetels vast.

Ufuk Kahya, oud-student Bestuurskunde, komt nieuw in de Bossche gemeenteraad. GroenLinks won vijf zetels en Kahya stond derde op de lijst. ‘Mijn motivatie is met factor 811 toegenomen. Iedereen dank voor steun en vertrouwen!’, schrijft hij op Twitter. PvdA’er Jeroen Weyers, oud-student Bestuurskunde, kwam met de hakken over de sloot in de raad als nummer vier. Zijn partij zakte van acht naar vijf zetels.

Eén zetel te weinig

Drama was er ook: Bestuurskundestudent Ralph Geers pronkte op een mooie zesde plek op de kieslijst van de VVD in Den Bosch. Daarmee leek hij kans te maken op een raadszetel, maar de partij moet het doen met vijf zetels. Eén zetel te weinig voor Geers.

Bedrijfseconomiestudent Melissa Gumbs stond vierde bij de Leefbaren in Den Bosch, maar die bleven steken op twee zetels. Job Hellegers, student Bestuurskunde, deed in Uden mee als nummer zes van de PvdA. Die partij zakte daar van drie naar twee zetels. [EvG]

De speerpunten van de kandidaten kun je vinden in het Dossier Verkiezingen.