Verhelderende en drukke mbo-middag

In Den Bosch kwamen 250 mbo’ers opdagen. ‘Een recordaantal’, vertelt Dian Hanenbergh van de Diensteenheid Marketing Communicatie en Studentenzaken. Ook in Breda was het met 240 potentiële studenten erg druk. Zij kregen vanmiddag te horen wat ze te wachten staat bij Avans.

Hoger salaris

Een panel van Avansstudenten die zelf de overstap hebben gemaakt van mbo naar hbo ging in op vragen uit de zaal. Bezoekers mochten eerst vertellen waarom ze eigenlijk op het hbo verder willen studeren. Een hoger salaris, maar ook een baan met meer inhoud was de voornaamste reden.

Iemand uit de zaal is zich al elke woensdag op Avans aan het voorbereiden op het hbo. ‘Ik vind het pittig’, zegt ze. ‘Op het mbo kun je een toets maken zonder te leren, maar hier moet je zoveel boeken leren. En leren plannen, want er komen steeds meer vakken bij.’ Een andere mbo’er schat per tentamen zo’n vijftig bladzijdes te moeten leren. ‘Dat zijn er hier driehonderd’, krijgt hij te horen.

Herkansing

De zelfstandigheid die de mbo’ers te wachten staat, komt het vaakst terug. ‘Je hebt zes weken om je portfolio te maken. Op het mbo word je begeleid, maar op het hbo niet. Daar moet je er zelf voor zorgen dat je alles op tijd af hebt. Anders moet je herkansen’, legt studente Social Work Sylvia de Mol uit.

Veel aanwezigen zijn er nog niet uit welke opleiding ze precies op het hbo willen volgen. Decaan Els van Lith heeft voor hen nog een waardevolle tip: ‘Je moet vooraf zo goed mogelijk in beeld krijgen welke opleiding je wilt gaan doen. Anders is het zonde van de verspilde tijd en moeite die het kost.’

Als afsluiting konden de studenten per studierichting een workshop volgen. Daarbij wordt in de meeste gevallen aan de hand van een casus uitgelegd wat studenten tijdens deze opleidingen te doen staat. [EvG]