De hockeycoach hield een bevlogen betoog over hoe hij de Nederlandse hockeydames in 2008 naar goud op de Olympische Spelen stuwde. Het succes was volgens de Bosschenaar te danken aan creatief en innovatief te zijn: ‘Maar mensen hebben moeite met nieuwe dingen, met verandering. Je stuit eerst altijd op veel weerstand.’
Betrokkenheid
Om die weerstand te overwinnen, moet je er volgens de hockeycoach voor zorgen dat mensen betrokken zijn. Lammers: ‘Ik dacht vroeger altijd dat ik alles wist. Ik vertelde mijn speelsters precies wat ze moesten doen. Maar daardoor dachten ze zelf niet meer na. Je moet je werknemers juist vragen stellen, zodat ze zelf gaan nadenken en meer betrokken raken.’
Daarnaast kijken we in Nederland volgens Lammers teveel naar zwakke punten: ‘Tijdens een functioneringsgesprek krijg je één compliment en de rest van het gesprek gaat over wat je allemaal nog kan verbeteren. Vind je het gek dat iemand onzeker wordt. Waarom focussen we ons niet meer op waar iemand goed in is en ontwikkelen we die eigenschap nog verder?’
Wetenschap
Lidewey van der Sluis bekijkt het ontwikkelen van talent vanuit de wetenschap. Volgens de hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit wordt iedereen geboren met talent: ‘Maar dat betekent nog niet dat je een talent bent en van waarde bent voor een organisatie. Om dat voor elkaar te krijgen moet je veel oefenen en je talent ontwikkelen.’ [CT]
Kijk in het dossier Onderwijsdag 2010 voor meer artikelen.
Punt. Of had jij nog wat?