GeenStijl TV achterna

Tweedejaarsstudenten Thomas van den Berk en Arthur van Alphen hebben Sinaasappel TV in het leven geroepen. ‘We moesten een eigen onderneming starten in dit blok van onze opleiding. Dat moest iets zijn dat we superleuk vinden. Filmen hadden we al eens eerder samen gedaan’, vertelt Arthur. Een televisiebedrijf dus, maar dan voor internetfilmpjes gericht op jongeren.

GeenStijl

Het moet iets weg hebben van GeenStijl TV. ‘En die hebben het uiteindelijk ook geschopt tot landelijke televisiezender.’ Het is maar dat je het weet. Sinaasappel TV heeft grootse plannen. Want eigenlijk hoefden ze de filmpjes niet eens daadwerkelijk te maken. ‘Het ging om het bedrijfsplan en het concept’, stelt Thomas.

Maar omdat de studenten het maken van filmpjes zo leuk vinden, zijn ze er echt mee begonnen. Ook al is het blok inmiddels ten einde. ‘We hopen dat het opgepikt wordt door het publiek.’ Behalve het YouTube-kanaal hebben ze ook een eigen site in de lucht. Bovendien heeft Thomas de benodigde camera-apparatuur in huis, omdat hij als bijbaan huwelijken filmt.

Swaffelen

Een jaar geleden maakten ze hun eerste filmpje, nog zonder bijbedoelingen. ‘Tijdens een les marketingfacts gingen we op bedrijfsbezoek. Van dat bedrijf moesten we in Arnhem de straat op en peilen wat mensen van het “woord van het jaar” vonden. Dat was “swaffelen” en het werd een geslaagd filmpje’,vertelt Arthur. ‘Nu gaan we evenementen af voor mensen van onze leeftijd. Als ze er zelf niet bij kunnen zijn, laten wij in een losse stijl zien hoe het was.’

De studenten zitten nog in hun beginfase, maar ze willen zelf zoveel mogelijk filmpjes blijven schieten. Gewoon naast hun studie, omdat ze het leuk vinden. Arthur: ‘Nu hebben we die mogelijkheid en het kost ons niets behalve vrije tijd. Zo lang we kunnen, gaan we ermee door. We zien wel wat er van komt.’ [EvG]

Zie hier het filmpje: