Grote parkeergarage Lovensdijkstraat

Lang was het onduidelijk wat er met de Avansgebouwen aan de Lovensdijkstraat zou gebeuren. Komen er studentenwoningen of wordt het behouden voor onderwijs? Komt er een ondernemerscentrum in samenwerking met Starterslift en wat gebeurt er met de laboratoria van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM)?

Klacht van studenten

Nu is er dan eindelijk groen licht voor een plan dat én de Lovensdijkstraat opknapt én een einde maakt aan de veel gehoorde klacht van studenten dat ze in Breda niet meer kunnen parkeren.

Bij de bouw van de parkeergarage wordt ook gedacht aan duurzaamheid. De bovenste laag wordt een groen dak. Dit als geringe compensatie van de CO2 uitstoot van de auto’s van Avansstudenten en medewerkers. De garage zal alleen toegankelijk zijn met een studentenpas. Of ook deeltijdstudenten hun auto in de garage mogen parkeren wordt nog onderzocht.

Drie laboratoria

De opleiding Communication and Multimedia Design in Breda verhuist terug naar de bovenste verdiepingen van 61, ATGM krijgt er drie laboratoria bij en er komt ook een Technisch Xplora in 61. Wanneer de werkzaamheden beginnen is nog niet bekend.

Rene van der Burgt docentlid van de Avans Medezeggenschapsraad is enthousiast over het plan. ‘Het overheidsgeld gaat eindelijk direct terug naar het welzijn van de student.’ Laat hij in een eerste reactie weten.

Win-win situatie

‘Natuurlijk kan er discussie zijn over de besteding van het geld, milieu en mobiliteit. Maar aan de lange termijn hebben we niets, we moeten kijken naar de voordelen van nu. De student is over drie a vier jaar alweer weg, fijn dat het tekort aan parkeerplaatsen nu snel opgelost wordt. De opleidingen krijgen met deze maatregelen ruimte om zichzelf verder te ontplooien. Een echte win-win situatie voor iedereen', stelt Van der Burgt. [AR]

Zie ook eerder verschenen bericht:

Ook Lovensdijkstraat dicht voor voltijders 22-03-2010