Maquettes maken niet zonder gevaar

Hans van de Wetering, docent bij de Academie voor Bouw & Infra, had het er gisteren maar druk mee. Samen met een aantal studenten begeleidde hij de middelbare scholieren van het Durendael College in Oisterwijk. ‘De scholieren moeten een maquette maken voor een Ghanees dorp met daarin een woonhuis, sociaal centrum, ziekenhuis en een school’, legt Van de Wetering uit.

Gevaarlijk

De 64 leerlingen zijn de hele dag in de weer. Dat het maken van een maquette niet helemaal zonder gevaren is, blijkt in de loop van de middag. ‘Ik heb weer in mijn vinger gesneden’, roept een van de scholieren door de ruimte.

‘Donderdag presenteren ze hun maquettes in Oisterwijk. Ze krijgen dan ook een filmpje te zien hoe het uiteindelijke dorp eruit ziet want dat heeft SOS Kinderdorpen al gebouwd’, vertelt de docent.

Profielkeuze

Natuurlijk zouden de scholieren de opdracht ook op hun eigen school kunnen uitvoeren. ‘Maar nu zijn ze al een dag in het hbo. Ze zitten nog voor de profielkeuze dus misschien hebben ze hierna meer interesse in een technisch profiel’, zegt Van de Wetering.  [AR]