Motorpech tijdens Oranje Trophy

Na zevenduizend kilometer is er aan elke auto van de Oranje Trophy-karavaan wel een keer gesleuteld. De Avansstudenten van 'Team Pringoooals' hadden op weg naar het WK in Zuid-Afrika nog nauwelijks iets aan hun eigen bolide hoeven repareren. Maar in Egypte kregen de mannen voor het eerst serieuze tegenslag voor de kiezen. Het leven van hun Opel Frontera hangt zelfs aan een zijden draadje.

Getakeld

‘In Luxor (Egypte, red) hebben we met hulp van lokale monteurs twee nachten en dagen doorgehaald om de hele motor uit elkaar te schroeven’, vertelt Dick tegenover Spits. Via een boom werd het complete motorblok uit de wagen getakeld, terwijl andere Trophy-leden Egypte afstruinden naar reserve auto-onderdelen.

Als extra obstakel had het tweetal te maken met tijdsdruk. Om hun reis te kunnen vervolgen moesten ze de wekelijkse boot naar Soedan halen. Voor reparatie was zelfs geen tijd. De twee studenten besloten hun auto met een laadtruck naar de boot te vervoeren. Dick: ‘We zijn om vier uur ’s nachts uit Luxor vertrokken en kwamen net op tijd aan in Aswan.’

Monteur ingevlogen

Na de bootreis gaat de auto van Team Pringoooals woensdag wederom op een laadtruck, ditmaal naar de Soedanese hoofdstad Khartoem. Daar hebben Dick en Nick een garage gereserveerd om hun Opel Frontera alsnog Afrika-proof te maken. Om dat voor elkaar te krijgen, wordt er zelfs een Nederlandse monteur ingevlogen met nieuwe Opel-onderdelen.

De belevenissen van Nick en Dick (Team Pringoooals) zijn te volgen via de website van Oranje Trophy. [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Oranjereis door Afrika bijna van start 01-04-2010