Feesten voor vrijheid

Den Bosch

Vanaf 14.00 tot 23.45 uur zijn er verschillende optredens op de Parade. Bekende artiesten zoals: Diggy Dex, Caro Emerald en Guus Meeuwis zijn van de partij.

Om 14.00 uur is er een Freedom in Music band te beluisteren op het kerkpleinpodium. Daarna rond 15.00 uur begint een debat over vrijheid. Wat betekent vrijheid voor jou? En wat zijn voorwaarden om tot wereldwijde vrijheid te kunnen komen? Dat zijn de centrale vragen in het debat. Verschillende politici zullen mee debatteren, onder andere Job Cohen.

Cabaretier Leon van der Zande, onder andere bekend van Omroep Brabant, MTV en de Vara, zal het debat leiden.

Vanaf 16.30 uur is er popmuziek te horen op het kerkpleinpodium, met een internationale sound, om 17.50 uur neemt de reggae muziek het over tot 18.50 uur. Verschillende vrijheidsorganisaties staan door Den Bosch heen verspreid met informatie.

Tilburg

Als je in Tilburg Bevrijdingsdag wil vieren, moet je aan de Piushaven zijn. Vanaf 14.00 uur zijn er op de kade activiteiten en demonstraties georganiseerd. Er worden zeildemonstraties gegeven en er kunnen rondvaarten gemaakt worden met een aak.

Om 18.00 uur is er een roeiwedstrijd georganiseerd door studentenroeivereniging Vidar. Dit is zowel voor roeiers van Vidar als voor niet roeiers. Ook zijn er kleine wedstrijdjes met vletten en kano’s. Om 20.00 uur opent de burgemeester het bevrijdingsconcert op het grote podium. Daar wordt luchtige klassieke muziek gespeeld en wat musical liedjes.

Damesdispuut Luna en herendispuut Kater organiseren vanaf 14.00 uur het Studenten Bevrijdingsfestival bij studentenvereniging Vidar. Verschillende dj’s waaronder La Fuente zorgen voor een groot feest. Het is voor iedereen toegankelijk.

Breda

Ook in Breda gaat het bevrijdingsfestival om 14.00 uur van start. Op het Kerkplein worden ballonnen uitgedeeld waar je zelf een negatieve gedachte op kan schrijven. In het begin van de avond worden deze allemaal vrijgelaten, om Breda te bevrijden van negativiteit.

Vanaf 17.00 uur start het muzikale programma met verschillende lokale bands. Zoals SuperJam, Flo, Mindtrick, Het Collectief en Big Whiskey.

Voor de liefhebbers is er nog een afterparty in Hangar20 met een optreden van Chef'Special. Deze Haarlemse band speelt hiphop, reggae, funk en rock. Entree bedraagt drie euro. [NR]