Terug naar overzicht

IJsjes verkopen dankzij Twitter en Hyves

‘Het weer zit tot nu toe niet echt mee’, betreurt Marten. Sinds Koninginnedag is de Bossche Avansstudent te vinden in het centrum van zijn woonplaats Utrecht met zijn bakfiets annex ijscokar. Tot eind augustus verkoopt hij daar ijsjes. ‘Ik hoop dus op veel zonnige dagen de komende maanden.’

Mooiste beroep ter wereld

Socialijs heet zijn bedrijf, officieel genoteerd bij de Kamer van Koophandel, los van school. ‘Het idee ontstond toen ik vorig jaar een blog schreef over een ijscoman’, vertelt Marten. ‘Dat leek mij nou echt het mooiste beroep ter wereld: alleen maar werken als de zon schijnt, altijd blije klanten. Tijdens de minor Online Marketing in Breda leerde ik over de kracht van social media. Toen was het plan geboren!’

Marten laat via Twitter , Hyves , Foursquare (een community-site gebaseerd op gps) en in de toekomst ook Facebook zijn vrienden en volgers weten waar hij staat of welke aanbiedingen er zijn. ‘Ook hou ik een online verkiezing welke ijsjes er nieuw in mijn assortiment zouden moeten komen. Ik heb alleen voorverpakt ijs: waterijsjes met peersmaak, raketten, Magnums en Ben & Jerry’s.’

Experiment

Maar staat de twitterende ijscoman dan voortdurend op het schermpje van zijn telefoon te turen? ‘Nee, zeker niet. De klant is koning en dat is natuurlijk niet klantvriendelijk. Iets posten kost me één minuut: ik zet iets op Twitter en omdat alles aan elkaar gekoppeld is, verschijnt het dan automatisch ook op de andere kanalen.’

Een paar duizend euro eigen kapitaal stopte Marten in Socialijs, met de bedoeling dat geld minimaal terug te verdienen deze zomer. ‘Ik hoop in ieder geval quitte te spelen, maar het liefst maak ik winst! De promotie heeft me in ieder geval tot nu toe nul euro gekost. Het is spannend zo’n eigen bedrijfje: ik ben er altijd mee bezig. Het is een experiment, maar tegelijk ook bloedserieus.’

Vijfhonderd volgers

Zoals dat hoort bij social media, verspreidt het nieuws van de twitterende ijscoman zich razendsnel op internet. Marten: ‘Een paar zakelijke websites hebben al over mijn bedrijf geschreven en ik ben uitgenodigd om te komen spreken op twee thema-avonden over ondernemen en social media.’

Door alle aandacht zou Marten bijna vergeten waar het echt om draait: ijs verkopen. ‘Het is geweldig om positieve reacties te krijgen op Socialijs van mensen die ik helemaal niet ken. Maar het belangrijkste blijven natuurlijk mijn klanten en mijn ijscokar. Ik heb op Twitter nu tegen de vijfhonderd volgers, maar het liefste heb ik volgers uit Utrecht en omgeving die ook daadwerkelijk een ijsje komen kopen.’ [LJ]

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?