Terug naar overzicht

Studenten zijn ‘professioneel reclamebureau’

Tegenwoordig mengen winkelketens zich massaal op internet. Ieder zichzelf respecterend concern heeft een internetsite, een hyves-profiel en een twitter-account. Maar dit gaat niet altijd even vlekkeloos. ‘Sacha Shoes heeft op Hyves maar iets van duizend vrienden. Dat is niks’, zegt Ilona Knipsels, één van de studenten achter de gelikte markeringcampagne. ‘H&M heeft er een half miljoen en vergelijkbare schoenenwinkels als Tango en Invito hebben iets van 20.000 leden.’

Hyves

Waar andere groepen zich ook bezighielden met Twitter en Youtube richtten Ilona en haar groep zich volledig op Hyves: ‘Van de beoogde doelgroep van vrouwen tussen de 18 en 25 jaar zit vrijwel iedereen op Hyves. Daar kun je de meeste klanten bereiken. Als Sacha daar veel vrienden heeft, kun je ze vervolgens naar Twitter en Youtube bewegen.’

Om het ledenaantal van Sacha Shoes op te krikken, gebruikten de studenten de naam van de bestaande Hyves-pagina: ‘We vonden de naam Sacha Solemates heel sterk, vanwege de dubbel betekenis. Dat spreekt veel mensen aan. Het zou stom zijn om daar niks mee te doen’, legt Ilona uit.

Turven

Met gelikte posters en flyers moeten klanten vanuit de winkels van Sacha naar de Hyves-pagina worden gelokt. Om een idee te krijgen hoeveel mensen er dagelijks bij een vestiging van Sacha binnenlopen, turfde de groep het aantal bezoekers. Ilona: ‘Er komen elke dag iets van 500 mensen in de winkel. We namen aan dat 300 van hen een flyer zouden meenemen en 45 mensen zich uiteindelijk zouden aanmelden als vriend op Hyves.’

Om klanten te stimuleren, konden ze iedere week vier paar schoenen winnen als ze de achtergrond van de Hyves-pagina van Sacha zouden kopiëren naar hun eigen profiel. ‘Het is allemaal supersimpel en we hebben berekend dat de campagne slechts 12.000 euro zou kosten. Dat is relatief weinig voor zo’n grote winkelketen.’

Professioneel reclamebureau

De marketingmanager van Sacha was na de presentatie onder de indruk en vergeleek het werk van het zestal met dat van een professioneel reclamebureau. ‘Ze wilde onze hele campagne hebben’, vertelt Ilona. ‘Maar sindsdien hebben we niks meer van haar gehoord. Ik ben heel erg benieuwd of ze daadwerkelijk iets met de campagne gaan doen.’ [CT]

Meer lezen?