‘Studeren is te makkelijk’

Wettelijk

Gemiddeld investeren studenten zo’n dertig procent minder tijd in hun opleiding dan ‘wettelijk staat voorgeschreven’, schrijft de LSVb in een persbericht. De bond baseert zich op eigen onderzoek onder 2050 studenten. Om de voorgeschreven zestig studiepunten per jaar te verdienen, zouden studenten 35 uur per week aan hun opleiding moeten besteden. Maar dat is gewoonlijk niet het geval.

De LSVb noemt dat ‘een teken aan de wand’. Hoger onderwijs hoort studenten uit te dagen en het studieprogramma van alle studies zou hiervoor garant moeten staan. Uit het LSVb-onderzoek zou blijken dat studenten dat ook willen en dat ze graag meer willen studeren.

Mopperen

Klachten over de lage studielast zijn niet van vandaag of gisteren. In de Studentenmonitor die het Ministerie van Onderwijs jaarlijks laat uitvoeren, mopperen studenten er al jaren over. De invoering van honoursprogramma’s en experimenten met topopleidingen zijn middelen in de strijd tegen de zogenoemde ‘zesjesmentaliteit’. [HOP/HC]