Verslaafd aan sociale media

Onderzoekers van de Universiteit van Maryland lieten tweehonderd studenten een dag lang geen gebruik maken internet, telefoons, computers en andere digitale media. Na vierentwintig uur beschreven ze dezelfde gevoelens als afkickende alcohol- of drugsverslaafden: onder meer teruggetrokkenheid, gejaagdheid en nervositeit. Ze hadden een bijna onweerstaanbare drang om toch online te gaan.

Afhankelijkheid

Op een speciaal weblog schreven ze later over hun gevoelens. ‘Ik zit op school met duizenden medestudenten, en toch was de onmogelijkheid om te communiceren met anderen via internet of telefoon bijna ondraaglijk’, schrijft een student. ‘Ik ben duidelijk verslaafd, en de afhankelijkheid is ziekmakend’, beseft een ander.

Volgens onderzoekscoördinator Susan Moeller hadden de meeste studenten het gevoel dat ze geen contact konden maken met vrienden en familie. ‘De levens van studenten zijn zo verbonden via digitale media, dat stoppen met het gebruik van moderne technologie neerkomt op afstand doen van je sociale leven.’ [HOP]

Volg Punt ook via twitter.