Bommetje

Het berichtje blijft me bezig houden, ook door de vele reacties op het bericht  via de site en Twitter. Wat een ontzettend domme student. Ik maak grote en kleine fouten, iedereen maakt fouten, maar deze student spant werkelijk de kroon. Gelukkig wordt fouten maken gestraft, ook deze student ontloopt zijn rechtmatige straf niet. Ontzegging van de toegang tot mail, portal en BlackBoard. Op het matje komen bij de directeur en de hoon van de gehele Avansgemeenschap.

Wat is er toch voor verschrikkelijks misgegaan? Het voert misschien te ver om de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven, in te schakelen , waarschijnlijk zijn die nog bezig met de ramp in Tripoli, maar gedegen onderzoek kan geen kwaad.

In gedachten heb ik mijn eigen onderzoek verricht. Ik stel me zo voor dat de student op maandagmiddag nog gauw even wat wil werken aan zijn eindwerkstuk. Gehaast, want de inleverdatum nadert, snel wat correcties aanbrengen en dan maandenlang werk afsluiten.

Vlug weer naar huis voor het verkiezingsdebat van zes uur. Aangekomen bij het fietsenrek, zoekend naar zijn fietssleutel realiseert de student zich dat hij zijn USB-stick niet heeft. In blinde paniek rent hij het gebouw weer in , om in Xplora te ontdekken dat de stick verdwenen is.

Wanhoop maakt zich van de student meester. Geen stick, geen eindwerkstuk en geen back-up. Vaak aan gedacht een back-up te maken, maar het is bij een voornemen gebleven. De vertwijfeling slaat om in daadkracht: iedereen binnen Avans mailen! Iemand moet de stick meegenomen hebben.

Door 24.000 mails te versturen is de kans groot dat je de vinder bereikt en kunt belonen. Door radeloosheid gedreven worden alle mailadressen en -lijsten aangeklikt en de boodschap verstuurd.  De kalmte keert in het hoofd van de student  terug, deze actie zal zeker succes hebben!

Het succes valt te betwijfelen, realiseert de student zich na een uur, maar de gevolgen zijn groot. Studenten reageren met ‘reply to all’, duizenden mails vliegen in het rond. Het mailsysteem loopt vast.  Die nacht heeft de student niet al te best geslapen,hoon en haat zijn zijn deel, gestraft zal er worden.

Fouten worden gemaakt, je leert ervan, maar fouten maken mag niet en het wordt gestraft. Van straffen en vernederen leren we.  Resten mij twee vragen:  als de fout de zwakheid van het systeem blootlegt kun je dan de fout ook belonen? En heeft de student zijn USB stick nu al terug?

Ab Bobbink