Groningers zijn studenten zat

De relatie tussen student en stad is al jaren gespannen in Groningen. Van de 190.000 inwoners zijn er ruim dertigduizend student. Vorig jaar nog lanceerde de stad een campagne om bewoners en studenten dichter bij elkaar te brengen.

Rijtjeshuis

Zonder succes, lijkt het. Vooral in de buitenwijken blijven bewoners klagen over de overlast van studenten. Die verkiezen steeds vaker een rijtjeshuis in een woonwijk boven een kamer in het centrum van de stad. Bewoners zien hun buurt daardoor veranderen.

De gemeente doet momenteel onderzoek naar de problemen. In het najaar worden de resultaten daarvan besproken in de gemeenteraad. Volgens wethouder Frank de Vries ligt de oplossing voor de hand. “Als we er niet voor zorgen dat we gaan bouwen voor jongeren, dat we kantoren omtoveren tot huisvestingsplekken voor jongeren, gaat het mis”, zegt hij in het NOS Journaal. Maar van een studentenstop wil De Vries niet weten: “Groningen zonder studenten: ik kan me geen saaiere stad voorstellen.”

Quotum

Sinds 2007 geldt er een quotum op het aantal studentenhuizen in Groningen: per straat is hoogstens een kwart van de huizen bestemd voor kamerverhuur. [HOP/IB]