Terug naar overzicht

Hogescholen zwak op het web

Het bureau maakte een benchmark van de internetpresentaties van hogescholen. Deze eerste benchmark voor websites van het hbo maken ScienceGuide en Strategy on Demand bekend op maandag 21 juni. 

De websites worden gewogen ten aanzien van bereikbaarheid, interactiviteit, inhoud, technische kwaliteit en design. De uitkomsten zijn soms verassend en soms zelfs schokkend, meldt de onderwijssite alvast. Opvallend is dat zeer creatieve instellingen van hun webpresentatie soms weinig of niets blijken te bakken.

Ook droomscores

Grote regionale hogescholen blijken nauwelijks tot enige interactie met hun omgeving in staat, terwijl sociale media gebruik toch enorm populair is onder studenten. Maar er zijn ook droomscores, zoals voor Codarts bij de vormgeving. En INHolland krijgt hoge cijfers voor inhoud en bereikbaarheid en Hogeschool Utrecht voor interactiviteit. 

De experts zien bij de meeste hogescholen interactiviteit ontbreken en ook de vindbaarheid bij zoekmachines kan vele malen beter. Ook is het design soms achterhaald. “Men heeft nog een lange weg te gaan. Er is feitelijk een lange reeks matige sites na enkele koplopers.”

De uiteindelijke scores maakt ScienceGuide bekend op een seminar, maandag 21 juni in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek. Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, neemt de eerste totaalbenchmark in ontvangst. Aanmelden kan via info@strategyondemand.nl. [EvG] 

Meer lezen?