Terug naar overzicht

Knieproblemen oplossen met boeddhisme

Iets nieuws

Maak een serious game die studenten Fysiotherapie kunnen spelen om zo het herkennen van knieproblemen te oefenen. Dat was de opdracht die tweedejaarsstudenten CMD kregen van docent Fysiotherapie Jeroen Alessie.

In het spel van een groep CMD-studenten hoor je nu op de achtergrond een rustgevend muziekje, in beeld zijn vier boeddhistische tempels te zien. In de lieflijke, groene wereld staan vier monniken. Als je ze aanklikt, geven ze een aanwijzing. Hiermee moet je de juiste monnik in de juiste tempel zien te plaatsen, met de juiste voorwerpen.  

‘We wilden absoluut geen simulatiespel maken’, vertelt tweedejaarsstudent CMD Suzanne Slachmuylders. ‘Studenten Fysiotherapie krijgen al heel veel simulatielessen waarbij ze knieproblemen moeten onderzoeken. We wilden iets totaal nieuws brengen.’

Met het monnikenspel is dat gelukt. Mede door het out of the box-denken kreeg Suzanne met haar groepje een 9 voor de opdracht. Daarnaast komt het spel komend schooljaar beschikbaar voor studenten Fysiotherapie. Waarschijnlijk wordt het spel op Blackboard geplaatst en kunnen ze zo hun vaardigheid in het klinisch redeneren oefenen.

Logische puzzels

Alessie was onder de indruk van de link die de CMD-studenten leggen tussen klinisch redeneren en de logische puzzel. ‘De redenatie die je bij het oplossen van een logische puzzel gebruikt, pas je ook toe als je een patiënt onderzoekt.’

‘Uit ons eigen onderzoek blijkt dat studenten Fysiotherapie best onzeker zijn’, zegt Suzanne. ‘Als je bijvoorbeeld moet onderzoeken wat iemand aan zijn knie heeft, gaan veel studenten alle tests uitvoeren die ze ooit geleerd hebben om zeker te weten dat ze de juiste diagnose stellen.’

Met zo min mogelijk tests een zo zeker mogelijk beeld scheppen – dit nam Suzanne met haar groep als uitgangspunt bij het ontwikkelen van de serious game. Groepsgenoot Marrit van den Nieuwendijk: ‘Bij een puzzel redeneer je: als het niet zus is of zo, dan moet het dit wel zijn.’

Monniken

Maar hoe kom je dan bij vier monniken uit? ‘Het viel ons op dat bij de studie Fysiotherapie de leraar-leerlingverhouding heel anders is dan bij onze studie. Bij CMD kun je nog wel twisten over bepaalde invalshoeken en visies op theorieën over de media’, vertelt Suzanne, ‘maar bij Fysio is dat niet zo. De leraar vertelt de leerling hoe het is. Via samoeraistrijders kwamen we bij monniken uit.’

‘Het lijkt misschien vergezocht, maar uit tests met studenten bleek dat het niet uitmaakt’, vertelt Marrit. ‘Als je de spelwereld ingezogen wordt, gaat het niet over knieproblemen en klinisch redeneren. Je wil gewoon het spel uitspelen.’ [ID]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

 

Via games revalideren 25-09-2009

 

Serieuze games voor verplegers 15-04-2009

Meer lezen?