Eerdere jaren maakten CMD-studenten landelijk furore na deze eindexpositie. Nick Joore deed met zijn serious game mee met een internationale wedstrijd, het levend behang van Jeroen van Hofwegen en Timo Kuilder was te zien op de Dutch Design Week en het beeldhorloge van Lianne van Thuijl en Aukje Wielens komt later dit jaar zelfs op de markt.
Roosgeurige communicatie
De 77 ontwerpers van dit jaar zijn ook weer aan de slag gegaan met interactieve producten en diensten. Zo prikkelt student Roy de Bruyn de zintuigen met zijn grootschalige onderzoek naar geur, dat hij Roosgeurige Communicatie noemt. ‘Mijn project gebruikt de intuïtie van mensen om met informatie verbanden te leggen en conclusies te trekken op het gebied van geur.’
Student Martijn van der Wielen maakte Bonzo, een wezentje dat afval eet en gevaarlijk dichtbij de realiteit komt. Jero Kühne toont zijn verbluffende 3D-graphics. Voor twijfelaars maakte student Anika Maessen de perfecte installatie, die helpt bij het maken van keuzes. ‘Tijd voor een gelukkiger leven door te leren kiezen’, stelt ze.
Laaggeletterden helpen
Ook zijn er weer verschillende serious games te spelen. Student Jorrit Monné heeft er één gemaakt die laaggeletterden helpt. ‘Als jij een boek leest, vorm je een wereld in je hoofd. Voor iedereen is deze wereld uniek. Laaggeletterden lezen bijna niet en missen deze mooie ervaring’, legt hij uit. In zijn spel Pencilmania maak je een link tussen woorden en vormgeving. ‘Langzamerhand vorm jij je eigen wereld, terwijl je woorden leert.’
iPhone-applicatie voor échte wereld
Student Alwin Zwets vindt dat we te weinig kijken naar de wereld om ons heen. Hij maakte een iPhone-applicatie, juist om op avontuur te gaan in de echte fysieke ruimte. ‘Inspiratie die je oppikt uit de omgeving kun je in woord en beeld delen met anderen die in de buurt zijn. Het spoort aan om naar buiten te gaan en anders naar je omgeving te kijken. Het geeft een extra beleving!’ Ferry van Iersel en Frank van Krieken hebben pakketten gemaakt om social media bij bedrijven optimaal in te zetten voor marketing.
Bovenstaande en nog veel meer innovatieve ideeën en installaties zijn te zien én te beleven op vrijdag 25 juni van 13.00 tot 19.00 uur en zaterdag 26 juni van 11.00 tot 16.00 uur aan de Lovensdijkstraat 63 in Breda. De expo is voor iedereen vrij toegankelijk. Meer informatie over de afstudeerders kun je vinden op deze website. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?