Terug naar overzicht

Positieve ervaringen uitdragen op internet

Even testen: hoe digitaal actief is de zaal tijdens het Social Media Event op Avans in Den Bosch? Internetstrateeg Stephan Fellinger vraagt en krijgt zijn antwoord: veel mensen kennen Facebook, Foursquare is wat minder bekend en er zijn twee chatroulettespelers. ‘Wij zijn één van de meest actieve landen op LinkedIn ter wereld’, vertelt hij.

Talloze voorbeelden

De middag was een bedankje van KPN en de Bossche opleiding Management Economie en Recht aan de contacten in het bedrijfsleven. Fellinger overspoelde de ruim tweehonderd aanwezigen met talloze voorbeelden van hoe social media gebruikt kunnen worden. Zoals de twitterende ijscoman Marten Schuurman, die vooraf laat weten waar hij gaat staan. ‘Dan staan de mensen al op hem te wachten. Vroeger deden we dat dus met een bel.’

Ook Esmée Denters komt aan bod. ‘Vroeger betekende verliezen bij Idols gewoon exit. Maar Denters zette filmpjes op internet met de zoekterm Beyoncé erbij. Heel veel mensen zagen ze en nu is ze toch een ster.’ Bedrijven zijn vaak nog niet zo creatief, valt hem op. ‘Grote bedrijven kunnen er nog niet mee omgaan. Want reclamefilmpjes op YouTube die honderd miljoen kosten, zijn soms maar tweehonderd keer bekeken.’
 

Controle haalt niets uit

Alles op internet draait om de aandacht op je vestigen. ‘Daarom moet je boodschap relevant of plezant zijn’, is zijn mantra. Een Amerikaanse priester heeft het wat hem betreft helemaal begrepen: hij nam preken op om af te spelen op je Portable Playstation, de Praystation. ‘De voornaamste vraag is of je als bedrijf in staat bent om je aan te passen en te veranderen.’

Controle kun je wel vergeten op internet. ‘Mensen delen al hun ervaringen met jouw bedrijf of merk op internet. Ze kunnen je maken of breken, zij hebben nu de macht. Controle haalt dus niets meer uit. Maar je wilt wel graag invloed hebben, dat je merk een positief gevoel oproept.’ Fellinger laat zien hoe een merk alleen via Twitter bepaalde aanbiedingen verspreidt: leuke acties die veel mensen trekken. 

Persoonlijke videoboodschap

Joris Verhaak spreekt over het neerzetten van een merk via social media en heeft nog zo’n voorbeeld, van een pizzabakker van Domino’s. Een vrouw deelde een slechte ervaring met de pizzabakker op Twitter. Het bedrijf zette een persoonlijke videoboodschap op YouTube met excuses, die ze terug twitterden. Dat werd een hit en de positieve reacties van de vrouw op de service bereikten al haar volgers en ook weer de volgers van hén. ‘Zo zend je niet meer een reclame uit naar een miljoen mensen, waarvan er misschien honderd je product uiteindelijk kopen. Je creëert één positieve ervaring en daarmee bereik je veel meer.’

Docent Mechteld Huijsmans van de Academie voor Marketing was ook op het event, maar twittert zelf niet. En dat gaat ze ook niet doen. ‘Ik heb het gevoel dat het niets voor mij is. Ik vind het al irritant als mensen aan het sms’en zijn tijdens een gesprek. Maar ik heb wel gekeken wat het inhoudt, want dat is belangrijk om te weten. En voor het blok nieuwe media komt er vandaag boeiende informatie naar boven.’

Tafels volgekrabbeld

Avansdocent René van der Burgt leidde een masterclass over Het Nieuwe Werken. De deelnemers mochten de tafel volschrijven met hun ideeën daarover tijdens de brainstorm. De tafels zijn goed volgekrabbeld; ‘flexibiliteit’ en ‘24/7 bereikbaar’ staat onder meer te lezen. Veel bedrijven blijken nog reserves te hebben, meldt student Advanced Business Creation Elise de Nooijer: ‘Eerst komen alle nadelen naar boven, dan pas de voordelen. Twitterende medewerkers onder werktijd kosten geld, vinden ze. Maar dat ligt er maar net aan hoe je je als bedrijf positioneert.’ [EvG]

Punt deed via Twitter live verslag van het evenement Foto’s kun je vinden op de Facebook-pagina van Punt.

Zie ook het eerder verschenen artikel:

IJsjes verkopen via Twitter en Hyves – 11-05-2010

Meer lezen?