Regering wil salarissen docenten bevriezen

De Algemene Onderwijsbond vindt dat de regering nu haar belofte breekt. GroenLinks stelt dat een demissionair kabinet hier niet over mag beslissen. Hoe dan ook zitten hogescholen en universiteiten met een groot probleem.

Problemen groter

Ruim een jaar geleden zei minister Wouter Bos dat de overheid pas vanaf 2011 ging bezuinigen. Dan zouden de salarissen van ambtenaren – en dus van docenten – op de nullijn worden gezet.Maar nu de Griekse crisis bovenop de kredietcrisis is gekomen, zijn de problemen voor de overheid alleen maar groter geworden. Daarom hebben CDA en ChristenUnie besloten de nullijn een jaar eerder in te voeren. Dat blijkt uit de voorjaarsnota, die gisteren naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Het parlement kan er misschien nog iets aan veranderen. Op 16 juni wordt de voorjaarsnota besproken in de Tweede Kamer en partijen kunnen dan amendementen indienen. Mochten ze iets aan de salarissen willen doen, dan moeten ze daar een andere bezuiniging tegenover stellen.

Gemiddelde loon

De overheid trekt jaarlijks geld uit voor de salarissen van docenten. Dat bedrag houdt normaal gesproken gelijke tred met het gemiddelde loon in het bedrijfsleven. Daar rekenden universiteiten en hogescholen op bij het afsluiten van collectieve arbeidsovereenkomsten met de vakbonden. Maar de overheid laat dit systeem nu los. Daardoor hebben vooral hogescholen een probleem: zij moeten dit jaar nog een loonstijging van 2,4 procent uitbetalen.

De afgelopen jaren heeft het kabinet het 'Actieplan Leerkracht' gelanceerd om de positie van docenten in het onderwijs te verbeteren, ook in het hoger beroepsonderwijs. Dat plan blijft overeind, zegt een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs. Het actieplan is vooral bedoeld om meer docenten in hogere loonschalen terecht te laten komen. De overstap naar een hogere schaal is iets anders dan de algemene loonontwikkeling. [HOP/BB]