Stralende winnaars op afstudeersymposium

Levendige lezing

Na het welkomstwoord van academiedirecteur Ine van Zon gaf speciale gast Pieter Hilhorst een levendige lezing over zelfredzaamheid en eigen kracht in de welzijnssector. Tijdens de pauze was er veel aandacht voor de groepjes die hun afstudeerproject presenteerden op een infomarkt in de Serre van het Bredase Avansgebouw.

Bijvoorbeeld het groepje van Jolanda van der Molen en haar vier studiegenoten Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Als afstudeeropdracht ontwikkelden zij voor GGZ Breburg een werkboek Een doos vol gevoelens. ‘Dit werkboek is speciaal aangepast aan autisten en kinderen met adhd’, vertelt Jolanda. ‘Het is heel bruikbaar voor verzorgers en hulpverleners, denken wij.’

Complimenten van de jury

Na de pauze werden tien afstudeerders extra geëerd, omdat zij de beste tien afstudeerartikelen hadden geschreven. Die waren beoordeeld door een echte jury. De vijfkoppige jury bestond uit vertegenwoordigers van de drie opleidingen van Sociale Studies, een vertegenwoordiger van de deeltijdopleidingen en iemand van het lectoraat Vrouwenopvang en huiselijk geweld.

Eén voor één werden de auteurs van de tien winnende artikelen naar voren geroepen, na de complimenten te hebben ontvangen van een van de juryleden. De artikelen gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen en waren soms aardig gewaagd, zoals anorexia bij basisschoolkinderen of betaalde seks voor tbs’ers. Iedere stralende winnaar kreeg een roos en een foto van zichzelf, die ook in het jaarboek staat.

Journalistieke jaarwinnaar

De jaarwinnaar was bepaald door de redactie van Punt, die de artikelen vanuit journalistiek oogpunt heeft gelezen en getoetst op leesbaarheid en aantrekkelijkheid. Uit het juryrapport van Punt bleek dinsdag dat Karlijn Jansen, van Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, het best geschreven artikel had gemaakt.

De hoofdredacteur van Punt prees Karlijn om de prikkelende begin- en eindzinnen van haar alinea’s, het vermijden van al te veel vaktaal en haar ‘vlotte pen’. Als beloning mocht Karlijn nogmaals naar voren komen om een klein beeldje als cadeau in ontvangst te nemen, een kunstwerkje met de toepasselijke naam Venster naar de toekomst.

Aan het einde van de dag kreeg iedereen het Jaarboek Sociale Studies 2009-2010 mee naar huis, waarin de tien winnende afstudeerartikelen gebundeld zijn. De boekjes zijn verkrijgbaar bij ASB. Op dinsdag 6 juli krijgen de afstudeerders van de academie officieel hun diploma uitgereikt. [LJ]

Meer foto's van dit evenement staan op de Facebook-pagina van Punt !