Winkelconcepten ‘helemaal afgemaakt’

Bij binnenkomst in C204 wanen de bezoekers zich even op het terras van een Italiaanse piazza: de houten stoeltjes, de geur van versgezette cappuccino en de zachte Italiaanse achtergrondmuziek. Alles draait hier om de fictieve koffiespeciaalzaak Noir; de place to be in Den Bosch voor koffie, thee, espresso-apparaten, luxueuze bonbons en likeuren.

PC Hooftstraat

Als locatie hebben de vijf studenten gekozen voor een winkelpand in de Bossche equivalent van de PC Hooftstraat: de Kerkstraat. In het straatje tussen de Parade en de Markt zitten de winkels met duurdere producten. Daar past Noir met haar kwaliteitskoffie volgens de studenten prima tussen. Om de hoek zit met de Bossche horeca bovendien een ideale afzetmarkt.

‘Noir is niet alleen een verkooppunt voor koffie. Als je hier binnenstapt krijg je de beleving mee die bij koffiedrinken hoort’, aldus de verkopers in spé. Daarom prijkt er in de etalage een Vespa scooter, zorgen de bruine koffiebonen voor een warme sfeer en is er zelfs een klein stukje van de Italiaanse stad Sienna nagebouwd. Voor je het weet nip je dus van een espresso op het Piazza Il Campo.

‘Helemaal afgemaakt’

De studenten van The Finishing Touch gooien het met hun winkel voor herenaccessoires over een heel andere boeg. Zakenmannen met een maatpak worden in deze speciaalzaak voorzien van bijpassende stropdas, Ray-Ban zonnebril, eau de toilette van Hugo Boss of zilveren manchetknopen. Hun outfit wordt, zoals de studenten het ongelukkig verwoorden, ‘helemaal afgemaakt’.

Om de winkelende zakenmannen op hun gemak te stellen, kunnen ze achterin de winkel hun laptop openklappen. Binnen no time surfen ze via het aanwezige wifi-netwerk over internet. Nog iets bijzonders: Naast de kassa staat een winkelschap met parfums en andere vrouwenaccessoires. Ideaal om je partner thuis mee te verrassen. Ja, The Finishing Touch denkt aan alles.

Cliniclowns

De vier studenten zetten verder in op Duurzaam Ondernemen. Goed voor het milieu en goed voor het personeel dus. Maar vooral bijzonder is de samenwerking met Cliniclowns. Klanten kunnen hun oude, leren tassen inruilen bij de Finishing Touch. Bij Cliniclown worden de tassen door zieke kinderen voorzien van een likje verf waarna ze gepimpt terugkeren in de etalage. De opbrengst van de verkoop gaat uiteraard rechtstreeks naar het goede doel. Mooi concept. [CT]