HAN aarzelt over rechtszaak hbo-master

De HAN had bekostiging voor de hbo-masteropleiding aangevraagd, zodat studenten er studiefinanciering voor zouden krijgen en het wettelijke collegegeld konden betalen, net als bij hbo-masters in de zorg, het onderwijs en de kunst. Aanvankelijk kreeg de hogeschool van het ministerie nul op het rekest, maar een bezwaarcommissie stelde de HAN alsnog in het gelijk: deze hbo-master verdiende bekostiging, vonden de leden.

Bedrijfsleven

Toch zette toenmalig minister Plasterk de voet dwars. Volgens hem moest de hogeschool nog aantonen dat het bedrijfsleven niet bereid zou zijn de opleiding zelf te betalen. Dat was anderhalf jaar geleden. De hogeschool stapte naar de rechter, die de zaak nog in behandeling heeft.

Voorzitter Ron Bormans overweegt de procedure stop te zetten, nu de opleiding tijdelijk geld heeft gekregen uit een nieuwe subsidieregeling voor ‘postinitiële hbo-masteropleidingen’. Dat zijn vervolgopleidingen die studenten (of hun werkgever) zelf moeten betalen. De komende zes jaar mag de opleiding zich bewijzen, waarna die zichzelf moet kunnen bedruipen.

Commissie-Veerman

Volgens Bormans zou een nieuwe regering best eens kunnen besluiten om anders met hbo-masteropleidingen om te gaan, zoals de commissie-Veerman in een veelbesproken rapport heeft aangeraden. [BB/HOP]