Je hele leven in een backpack

Van Duitsland tot Korea

243 studenten meldden zich dinsdag en gisteren bij het International Office van Avans. Zij gaan studeren in Breda, Tilburg en Den Bosch. Onder hen zo’n dertig Chinezen, zeventig Duitsers, vijftig Fransen en een groeiende groep Hongaren. Naast deze nationaliteiten, die elk jaar weer goed vertegenwoordigd zijn, is er ook een enkele student uit Brazilië, Nigeria en Korea.

Na het welkom bij de marktkramen met blokjes kaas, speculaas en drop kregen de studenten de sleutel van hun kamer. Het gezamenlijk boodschappen doen, dat daarna op de planning stond, was niet zo populair: slechts een enkeling liet zich door een buddy rondleiden langs de schappen van de supermarkt.

Breda = veilig!

Een warm welkom was er in Breda gistermiddag ook door Avans-bestuurslid Marja Kamsma en wethouder Saskia Boelema. Kamsma promootte Avans' trots Xplora als 'vrij uniek in de onderwijswereld'.

Ook waarschuwde zij voor de andere manier van leren die gewoon is in Nederland en zeker op Avans: ‘Meer in projectgroepen, zelfstudie, meer interactie met de docent en minder hiërarchie. Dat zal wel even wennen zijn voor jullie. Maar dat komt vanzelf.’

Shopaholics

De bestuurders benadrukten verder hoe veilig de stad Breda is om te wonen, studeren en uitgaan. Wethouder Boelema vertelde hoe Breda is verkozen tot beste binnenstad van Nederland, vooral qua winkelen. ‘Zijn er nog shopaholics onder jullie?’, vroeg zij aan de zaal, waarop er links en rechts gegniffeld en gewezen werd.

Haar laatste tip: ‘Koop een fiets, want Breda is zo compact dat alles is te doen per fiets!’ [LJ]

Meer over de introducties bij Avans lees je in het Puntdossier.