Lenen schrikt studenten af

Zo’n 7 procent van de eerstejaarsstudenten zegt zeker te weten dat ze zonder basisbeurs niet zouden zijn gaan studeren; een derde van de studenten zegt niet zeker te weten of het financieel dan wel mogelijk zou zijn. Dit blijkt uit een enquête onder 650 studenten die vorige week meededen aan de Utrechtse introductiedagen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Labyrinth.

Ouders bijspringen

Studenten vrezen dat met het afschaffen van de basisbeurs hoger onderwijs niet meer voor iedereen toegankelijk is. Ruim een derde van de ondervraagde eerstejaars zegt dat hun ouders financieel meer zullen moeten bijspringen als de basisbeurs wordt afgeschaft, voor bijvoorbeeld de kosten van het collegegeld en studieboeken, verzekeringen en de huur van een kamer.

De eerstejaarsstudenten zeggen dat ze zo snel mogelijk zullen proberen af te studeren als de basisbeurs wordt omgezet in een lening, wat veel politieke partijen willen. [AR]