Op naar het laatste jaar!

Voor mij is het de laatste keer. De laatste keer dat ik een schoolagenda heb gekocht en de laatste keer dat ik steeds op Blackboard kijk of de klassenindeling er al op staat.Jaar vier staat voor de deur. Dat betekent dat ik pas drie jaar geleden mijn verhuisdozen naar Breda bracht. Het lijkt kort geleden, maar wat is er veel gebeurd in de tussentijd.

Ik was 19 toen ik aan mijn studie begon. Ik was vrij verlegen, kende nog helemaal niks of niemand in Breda en ging voor het eerst echt op mezelf wonen. Mijn kamer was 20 m² groot en lag op zo’n 15 minuten fietsen van Avans af. Maar ach, wat maakte dat uit. Ik had immers een kamer en kon doen en laten wat ik wilde.

In Breda was ik nog nooit geweest en omdat ik van boven de rivieren kom, wist ik ook nog niks over het reilen en zeilen van het Brabantse leven. Er stond mij een behoorlijke inburgering te wachten. Over het studeren maakte ik me geen zorgen meer toen ik het grote spiksplinternieuwe gebouw van Avans voor het eerst zag. Wie wil er nou niet aan de slag met al deze nieuwe spullen?

Nu, precies drie jaar later, heb ik heel wat kunnen doen en laten wat ik wilde. Zo heb ik gestapt als nooit tevoren, meer mensen leren kennen dan dat er nummers in mijn telefoon passen en veel verschillende baantjes gehad om dit allemaal te kunnen bekostigen.

Inmiddels is mijn woonruimte gepromoveerd naar 90 m² die ik deel met de leukste jongen van Noord-Brabant en omstreken en heb ik de fietsafstand naar Avans kunnen verkorten naar slechts drie minuten.

Jaar vier zou natuurlijk niet jaar vier zijn als er niet ook wat werd gestudeerd in de tussentijd. Voor niks gaat de zon op, dus er moest tussendoor ook hard gewerkt worden.

Op mijn cijferlijst staan na veel uren blokken, lezen, oefenen, schrijven, projecten en stages ruim 30 cijfers waarmee ik inmiddels 120 studiepunten heb verdiend. Dat betekent dat er nog slechts 60 punten nodig zijn voor ik met een grote glimlach op mijn gezicht het papiertje in handen krijg waar ik het allemaal voor gedaan heb. Op naar het laatste jaar!

Anne van Dam is vierdejaars Fysiotherapie in Breda