Terug naar overzicht

Ophef over sekslijnadvertentie in SI-gids

De SI-gids is een informatiegids die voor diverse studentensteden wordt gemaakt door Mediadam B.V. Voor elke stad wordt regionaal informatie gevraagd aan diverse instellingen en commerciële bedrijven.

24 euro per uur

Geld verdienen met lullen heet het artikel in de gids. ‘Welke student wil nu niet thuis werken, wanneer je maar wilt en lekker verdienen. Werken voor Club Sense kan namelijk 24 euro per uur opleveren.’ Vervolgens komen enkele studentes aan het woord die uitleggen hoe leuk het werk is.

De advertentie heeft in ieder geval een aantal verontwaardige mails opgeleverd aan Punt; ‘Mijn zoon kwam thuis met de SI-Gids en liet mij even een advertentie zien in die gids. We kwamen snel tot de conclusie dat hier op z'n minst een grens wordt geraakt maar voor Avans zelfs wordt overschreden.’

Onaangenaam verrast

Avans distantieert zich van de advertentie. ‘We zijn onaangenaam verrast. We wisten niets van deze pagina. Wij willen studenten niet oproepen tot een dergelijke carrière’, zegt Janet van Zoest, directeur van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken.  

‘Onderwijsinstellingen moeten goed communiceren dat zij niet de uitgever van de gids zijn. Het enige wat wij van ze vragen is of ze de gids willen verspreiden. Die samenwerking gaat al negen jaar goed’, zegt Angelo Grooten van Mediadam.

Hogescholen niets verwijten

Volgens Grooten zijn advertenties met seks en drugs in de SI-gids uit den boze. ‘Met de advertentie van Club Sense is in die zin niks mis. Het redactionele artikel dat ernaast staat, is achteraf gezien niet handig. Dat is er doorheen geglipt. Je kunt het hogescholen en universiteiten niet verwijten dat zij niet eerst alle tweehonderd pagina’s van de gids doorlezen, voor ze hem onder eerstejaarsstudenten verspreiden.’

Niet alleen in Breda, ook bijvoorbeeld in Leiden is er ophef ontstaan over de advertorial. [AR]

Meer lezen?