Prik tegen de bof

Sinds eind vorig jaar is er onder studenten een kleine bofepidemie gaande. Van december 2009 tot augustus 2010 zijn er bij het RIVM driehonderd meldingen binnengekomen. Die kwamen vooral uit universiteitssteden.

Weinig zorgen

Studenten in de Avanssteden hoeven zich vooralsnog weinig zorgen te maken. De Brabantse GGD meldt dat het virus momenteel niet voorkomt in Breda, Tilburg en Den Bosch. Studenten uit die regio hoeven zich niet te laten inenten.

Het bofvirus wordt overgebracht door hoesten, niezen en speekseluitwisseling. Door een ontsteking van de oorspeekselklieren kunnen de wangen opzwellen. Maar vaak hebben mensen de bof zonder dat ze het zelf merken. De ziekte kan in het ergste geval leiden tot doofheid en teelbal- of eierstokontsteking en zelfs tot blijvende onvruchtbaarheid.

Inenting

Sinds 1987 worden kinderen ingeënt tegen de bof. Daarvoor belandden elk jaar drie- tot achthonderd kinderen en volwassenen in het ziekenhuis met hersenvliesontsteking veroorzaakt door de bof. Nu komt de ziekte in Nederland nauwelijks nog voor. [SW]