Bezuinigingen: studenten leveren 4 euro in

Het kan verkeren. In 2010 kregen studenten met een bijbaan er vier euro bij en nu moeten ze datzelfde bedrag weer inleveren, blijkt uit een berekening van het Nibud. Ze zijn terug op het niveau van 2009.

Koopkracht

De rekenaars hebben gekeken naar de koopkracht van een student die een basisbeurs heeft en per jaar 5.000 euro bijverdient. Zijn salaris zal in 2011 vermoedelijk zes euro per maand stijgen en zijn zorgtoeslag gaat met acht euro omhoog. De studiefinanciering blijft hetzelfde.

Maar daar staan kosten tegenover. De maandelijkse premie voor de ziektekostenverzekering gaat 9 euro omhoog en de inflatie snoept nog eens 9 euro per maand op. Onder de streep staat dus een koopkrachtdaling van 4 euro per maand, oftewel 0,6 procent.

Verhuizen

Het Nibud benadrukt dat de koopkrachtontwikkeling eigenlijk maar weinig invloed heeft op het individuele inkomen. Het weegt veel zwaarder of iemand verhuist, van baan verandert of bestolen wordt. [BB/HOP]