Terug naar overzicht

College van de twitterende ijscoman


Nog in de lesbanken

Marten is zelf inmiddels vijfdejaars Small Business and Retail Management in Den Bosch. Vorig zat hij nog in de Bredase lesbanken bij dezelfde minor. Ondertussen heeft hij een eigen bedrijfje, Socialijs , opgezet en daarmee vijfduizend euro omzet gedraaid. Het concept: zoveel mogelijk ijs verkopen door reclame te maken via social media.

Enigszins nerveus vertelt hij over de bizarre zomer die hij heeft beleefd. Hoe hij een ijskar kocht, die opknapte en onder de bedrijfsnaam Socialijs accounts opstartte op Hyves, Twitter en 4square. ‘Mijn eerste stap was toen om op Twitter mensen uit Utrecht te gaan volgen die al superveel volgers hadden, in de hoop dat Socialijs bij hen in beeld kwam.’

Sneeuwbaleffect

‘Dan krijg je het sneeuwbaleffect’, vervolgt Marten het college. Het nieuws van een “ijscoman op afroep” verspreidt zich door Utrecht. ‘Tweets werden ge-retweet door volgers, mensen maakten foto’s en plaatsten die op hun twitter en die retweette ik dan zelf ook weer. Op een gegeven moment was een foto van mij door zeker vijfduizend mensen bekeken.’

Steeds vaker werd Marten gevraagd om ergens bewust naar toe te komen, naar een bepaald plein of bedrijf: Rijkswaterstaat, CNV. ‘Eén hete dag en het was een gekkenhuis! Daarna kwamen de media: de NOS, Omroep Brabant, 3FM, nrc next. De naamsbekendheid van mijn bedrijf is binnen no time gegroeid van nul naar landelijke exposure, en dat zonder één euro aan pr-kosten.’

Winst

Van de verschillende social media sloeg Twitter uiteindelijk het beste aan, vertelt Marten. ‘1.111 twitteraars volgen nu Socialijs. In totaal heb ik deze zomer dertig dagen gewerkt, 379 Socialijs-tweets gepost en vijfduizend euro omzet gedraaid, wat neerkomt op een winst van ongeveer duizend euro.’ Best netjes, vinden de minorstudenten.

Volgende zomer weer? Marten: ‘Ik twijfel. Het was leuk, maar het heeft me ook enorm veel energie en mijn hele zomer gekost. Ik moet me nu eerst focussen op afstuderen. Maar misschien kan ik het concept wel verhuren of verkopen.’ [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

IJsjes verkopen dankzij Twitter en Hyves 11-05-2010

Meer lezen?