CV-rukker en wipsteiger

Eind april vroeg NRC-columnist Ewoud Sanders zich af waarom natuurliefhebbers op allerlei websites hun waarnemingen kunnen melden over het bloeien van bloemen of het uitvliegen van jonge vogels, terwijl er nergens een meldpunt was voor taalobservaties. Anderhalve maand later ging www.meldpunttaal.nl van start.

Twee meldingen

Iedereen die opvallende zinnen of woorden hoort of leest, kan die daar kwijt. Er zijn al 3.185 bijdragen. Maar studententaal komt er bekaaid van af met slechts twee meldingen.

Hoogslaper

‘CV-rukker’ is er een van. ‘Een cv-rukker is iemand die vooral dingen doet omdat die goed staan op zijn of haar curriculum vitae. Dus niet speciaal omdat ze leuk of interessant zijn.’ De andere is ‘wipsteiger’. Dat is een hoogslaper.

Hier en daar is op internet al wel studententaal verzameld. In 1991 kwam er ook een studentenwoordenboek uit. [BB/HOP]