Een pruik, een dildo en een brandblusser

Studievereniging Cesar , verbonden aan AMBM, organiseert de introweek, een verplicht onderdeel voor alle eerstejaars dat ook meteen een studiepunt oplevert. Na de eerste kennismaking op maandag, wordt de dinsdagmiddag gevuld met spellen in de Bredase binnenstad. ‘Er zijn zeven spellen, verdeeld over de stad’, vertelt Cesar-voorzitter Leandra Zwemer. ‘Overal zijn punten te winnen in de vorm van zogenaamd Cesar-geld.’

Hints

Na een uurtje Hints spelen, bierkratten stapelen en ganzenborden, blijken echter vooral de spellen in de kroegen erg populair. Zoals gewoon bij AMBM doen ook de docenten volop mee met de introlol. Docenten Giel Steehouder, Wim Janssen (Docent van het Jaar 2010) en hun collega’s mengen zich met gemak tussen de studenten. Elke klas wordt langs de spellen begeleid door haar eigen klassendocent en als het nodig is, wordt de docent ook ingezet voor een spelletje. Geen probleem.

Populair onderdeel is het drankspel ‘One more time’, waarbij tijdens het gelijknamige nummer van Daft Punk telkens als de zin ‘One more time’ klinkt een half glas bier achterover geslagen moet worden. Wie het tempo niet kan bijhouden, is de verliezer; het andere team krijgt de punten.

Ruilwedstrijd

Maar de grootste strijd levert misschien wel de ruilwedstrijd op. ‘Elke klas heeft ’s ochtends een stuiterbal meegekregen’, legt Leandra uit. ‘Aan het einde van de dag moet deze geruild zijn tegen een zo groot of bijzonder mogelijk object.’ Zodoende lopen de klassen tegen vijven te slepen met de meest bizarre voorwerpen.

Diverse winkels in de Bredase binnenstad hebben oude paspoppen weggegeven. Klas Rood is een erotiekwinkel ingedoken en heeft een enorme paarse dildo meegekregen. Een pruik, staatsloten, een bord van de Interliner, niks is te gek. Terwijl klas Blauw loopt te slepen met een brandblusser, komt Groen eraan rijden met een winkelwagen. ‘Dat kan beter’, roept Blauw fanatiek, en ter plekke wordt besloten bij Cesar-bestuurslid Lusiana Jansen thuis een oude bank te gaan halen. ‘Daarmee móeten we wel winnen!’

Vandaag en morgen zijn de nieuwe Bredase economiestudenten in natuurgebied De Biesbosch, waar ze gaan kamperen. Vrijdag sluit Cesar de introweek af. [LJ]

Meer foto's van de Cesar-intro zijn te vinden op de Facebookpagina van Punt. Meer Avans-introverhalen staan in het Punt-dossier .

Zie ook het filmpje van het drankspel 'One more time':