Hbo besteedt teveel tijd aan ‘kneuzen’

Pijlman is blij dat de zogeheten ‘diplomabonus’ met ingang van volgend jaar omlaag gaat. Hij verwees naar de publiciteit deze zomer rond mogelijk frauduleuze afstudeertrajecten bij hogescholen die deze bonus willen opstrijken.

Alternatief afstudeertraject

‘Kneuzen’ komen op de Hanzehogeschool niet in aanmerking voor een alternatief afstudeertraject, benadrukte Pijlman. Talentvolle studenten die meer dan tachtig procent van hun studiepunten hebben gehaald en tijdens hun studie een baan aangeboden hebben gekregen kunnen onder toezicht van de examencommissie alsnog hun diploma halen. Daar is niets mis mee, zegt Pijlman. ‘De hogeschool heeft zijn werk gedaan en wil nu ook graag de middelen ontvangen om dat werk ook in de toekomst mogelijk te maken.’ Maar de kwaliteit van diploma’s mag nooit onderwerp van discussie zijn.

Cultuur van excellentie

Pijlman accepteert dat de instroom van het hbo zeer divers is, maar hekelde de toenemende gerichtheid op ‘zwakkere studenten’. De bovenlaag van de studenten, die zich nu niet ‘uitgedaagd’ voelt, mag niet vergeten worden. Hij wil in navolging van de commissie-Veerman dat hogescholen zich meer profileren, en ‘investeren in een cultuur van excellentie’. [MdV/HOP]