Student houdt dronken feestvierder rustig

Voor de zomer schreven de tweedejaarsstudenten al mee aan het veiligheidsplan voor het festival . De komende twee donderdagen worden zij in Den Bosch en Breda ingezet als EHBO’ers of als zogenaamde ‘sfeerbeheerders’. Die laatste gaan in duo’s toezicht houden op het festivalterrein en zijn zo de extra ogen, oren en handen van securitybedrijf PPS.

Glaswerk

Heikel punt tijdens het HBO Intro Festival is het feit dat er geen glaswerk op het terrein mag. Op het weren van glaswerk worden de IV-studenten dus extra getraind, omdat ze ook als ondersteuning bij de ingangen van het festival komen te staan.

IV-docent Ad Schenkels speelde gistermiddag tijdens een rollenspel steeds een vervelende, dronken of agressieve festivalbezoeker. De studenten moesten, net als straks in het echt, in tweetallen daarop reageren. Doel: krijg de man zover dat hij de drank uit zijn glazen fles over wil schenken in plastic bekers.

Heftig

Schenkels was op dreef: hij stelde de studenten flink op de proef door dan weer heel hard op ze te schelden en dan weer heel amicaal en fysiek te doen. Alles wat de IV’ers hebben geleerd over ademhaling, spierspanning en houding moesten ze uit de kast halen. ‘Heftig, moeilijk soms’, zeiden ze tijdens de klassikale evaluatie achteraf.

Schenkels vroeg aan iedere student hoe hij of zij het vond. Yorick Gerards vond het wel nuttig: ‘Ik weet nog niet precies waar ik straks moet staan, maar ik hoop echt bij de ingang: dat lijkt me het meest een uitdaging, de afwisseling van steeds onverwachte situaties en andere mensen.’ En als het echt té bedreigend wordt? ‘Dan moeten we weglopen. De eigen veiligheid staat voorop.’ [LJ]

Lees meer over dit bijzondere project in Punt02, vanaf eind september in de bakken!

Zie onderstaande filmpjes van het rollenspel tussen docent Ad Schenkels en de IV-studenten: