Verpleegkunde heeft college op afstand

De spreker was Patrick Boyle, directeur van een instelling voor evidence based onderzoek en implementatie in Ohio, Verenigde Staten. Het college, dat werd gegeven met video conferencing,  ging over IDDT, een behandelmethodiek voor mensen die verslaafd zijn én een psychiatrische stoornis hebben. De tweeëntwintig vierdejaars voltijd- en deeltijdstudenten volgen de minor GGZ, een verdiepend programma over cliënten met zo’n dubbele diagnose.

Symposium

Docent Renate Snijders leerde Boyle kennen via collega-docent Koen Westen. Die was hem tegengekomen op een symposium in de Verenigde Staten en met hem in gesprek geraakt. Toen Boyle later in Nederland op werkbezoek was, woonde Snijders een lezing van hem bij. Die presentatie gaf hij nu ingekort aan de studenten. Hij vertelde wat hij bereikt heeft met zijn behandelingen, maar gaf studenten ook praktische handvatten. Studenten konden hem ook vragen stellen.

‘Deze spreker op kosten van Avans naar Nederland halen, was niet mogelijk’, vertelt de Verpleegkundedocent. ‘Ook konden we niet met de hele klas naar Amerika. Met video conferencing kon Boyle toch zelf zijn verhaal vertellen.’ Avans beschikt over de nieuwste apparatuur, maar die in Ohio was wat ouder, waardoor het geluid iets vertraagd werd.

Digitaal communiceren

‘Ondanks dat ze in de minor geen les krijgen in het Engels, konden de studenten Boyle goed volgen’, zegt Snijders. ‘Daarnaast blijft er gedurende de course de mogelijkheid te communiceren met Boyle via de digitale weg.’ De Verpleegkundedocent is van plan om het college volgend schooljaar te herhalen. ‘Het college van afgelopen donderdag is opgenomen, maar dat zou ik alleen willen gebruiken als naslagwerk voor de studenten. Over een jaar zijn er weer nieuwe ontwikkelingen.’ [SW]