Dales weg om verhuizing

Inholland zou in 2014 verhuizen van een pand in Diemen naar een gebouw op de campus van de Vrije Universiteit aan de Zuidas. Daar zit nu ook al een deel van de hogeschool. Maar de verhuizing wordt twee jaar uitgesteld.

Ruzie

Volgens de Amsterdamse krant hadden Geert Dales en zijn bestuursgenoot Lein Labruyère daar ruzie over. De hogeschool had het pand al verkocht en moest er eigenlijk al per 1 januari 2012 uit, terwijl het nieuwe onderkomen voorlopig nog niet beschikbaar zou zijn. Dales wilde de Vrije Universiteit desnoods via de rechter dwingen om in 2014 ruimte te maken, maar Labruyère zocht een andere oplossing: die wilde het contract met de koper van het oude pand ontbinden.

Een woordvoerder van Inholland bevestigt dat de hogeschool later dan gepland zal verhuizen. Over de ruzie tussen de bestuursleden wil hij niets zeggen. Maar Dales moest weg vanwege een ‘verschil van inzicht over de bestuursstijl’ en één ding geeft de woordvoerder toe: dat verschil beperkte zich niet tot één dossier. Ook over andere onderwerpen dan de diplomaroute voor langstudeerders verschilden de bestuurders wel eens van mening.

Conflict

Intussen noemt de Vrije Universiteit het bericht van het Parool ‘tendentieus en onjuist’. Volgens een woordvoerder trekken de Hogeschool Inholland en de Vrije Universiteit juist samen op en is er helemaal geen sprake van een conflict. De universiteit ziet de hogeschool graag uitbreiden op de campus.

Wel is er enige vertraging door perikelen met het bestemmingsplan. ‘Gezien het bestemmingsplantraject dat nog moet worden doorlopen, is het verstandig dat InHolland flexibiliteit heeft in het moment waarop uit Diemen naar Amsterdam kan worden verhuisd’, luidt de officiële verklaring. [BB/HOP]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Geert Dales weg bij Inholland 11-10-2010