Terug naar overzicht

Docent en onder de dertig

Jong voor de klas staan is volgens de kersverse Avansdocenten geen enkel probleem. Susan van Elteren (25) geeft les aan de Academie voor Marketing en Business Management in Breda. ‘Ik heb Commerciële Economie gedaan. Niet een opleiding waarmee je docent wordt. Maar een kantoorbaan lijkt me vreselijk. Het contact met de studenten vind ik juist fantastisch. Wat ik weet, breng ik over. Het voordeel van jong zijn, is dat het goed aansluit bij hun belevingswereld. Je kunt ze daardoor goed verder helpen.’  


Dieper ingaan op de stof

Inge van Laarhoven (27) geeft zelfs al drie jaar les, bij Management Economie en Recht in Den Bosch: ‘Ik vond het niet leuk om als belastingadviseur 40 uur in de week achter een computer te zitten.’ Ze deed een lerarenopleiding, maar vond zich te jong op een middelbare school jarenlang economie te geven. ‘Ik wilde nog veel leren, dieper ingaan op de stof en de vakken. Bij Avans kan dat. Ik dacht in het begin ook dat het kleine leeftijdsverschil moeilijk zou zijn, maar er is sprake van een natuurlijk overwicht.’

 

Bol van adrenaline

Van Elteren kreeg in het eerste jaar bij Avans welgeteld één vraag waar ze geen antwoord op wist. ‘Voor de studenten is alles nieuw wat ik ze vertel over marketingcommunicatie. Je weet altijd meer. Maar voorop staat dat ik er samen met hen wil uitkomen.’ Ze begon voor klassen van twintig, maar geeft nu ook grote colleges. ‘Eerst vroeg ik een collega of ze die massale colleges van mij wilde overnemen. Superspannend vond ik het. Na het eerste college stond ik zó bol van de adrenaline, dat ik tegen die collega zei: ik doe ze allemaal.’ 


Renske Pals (28) geeft bewegingsonderwijs op de Pabo en is stagebegeleider. Ze merkt dat studenten echt geïnteresseerd zijn in de les. ‘Mijn studenten weten zelf hoe het is om voor de klas te staan en dat het vervelend is als er niet opgelet wordt. Ik heb ook als docent op de middelbare school gewerkt en merk het verschil: Daar móést de gymles gevolgd worden. Hier weten de studenten dat ze er iets aan hebben.’

 

Balen van de les

Ewold Dijk is 29 jaar en theoriedocent aan de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM). Hij geeft ook deeltijdstudenten les. ‘Studenten die ouder zijn dan ik, soms veel ouder. Maar juist zij zijn bijzonder gemotiveerd. Eenmaal als docent voor de klas zijn de verhoudingen gewoon duidelijk.’ Nadelen kan het jong zijn ook hebben. ‘Levenservaring heb ik natuurlijk nog maar weinig. Ik kan me voorstellen dat oudere docenten met meer routine werken en het minder erg vinden als een les niet goed gaat. Nu kan ik daar nog echt van balen, ambitieus en perfectionistisch als ik ben.’  


‘Lesgeven op een hogeschool is superbreed’, vindt Dijk. ‘Maar het leukste is wel dat ik zelf elke dag nog bijleer. Juist omdat ik nog jong ben, pik ik dingen snel op. Ik ben leergierig en flexibel.’ Sonny van Seeters (24), sinds zijn 22e docent bij ATGM, ziet ook vooral voordelen van zijn jonge leeftijd. ‘Voorafgaand aan een les maak ik vaak praatjes, over weekendplannen. En ik vertel dat ik net mijn eerste huis heb gekocht. Dat schept een band. Ik zeg altijd: júllie willen iets leren. Je moet niks van mij: huiswerk of aanwezig zijn in de les. Maar dan krijg je ook geen studiepunten. Dat werkt het beste.’ [EvG,LJ,ID]

 
Meer ervaringen van jonge docenten op Avans vind je in Punt02 die nu in de bakken ligt.

Meer lezen?