Landelijke populariteit pabo neemt toe

Het is voor het eerst sinds jaren dat het aantal eerstejaars pabostudenten weer is toegenomen. Het afgelopen studiejaar kozen ruim 6.600 studenten voor de pabo, dit jaar hebben zich zeker duizend studenten meer aangemeld voor de opleiding. Daarmee is de pabo de populairste opleiding in het hoger beroepsonderwijs, zo schrijft de krant.

Crisis

Volgens een woordvoerder van de HBO-raad is de stijging van het aantal inschrijvingen een gevolg van de economische crisis. 'In tijden van crisis zie je dat economische opleidingen minder populair zijn en dat het aantal aanmeldingen bij zorg- en onderwijsopleidingen toeneemt', zegt de woordvoerder  in de Volkskrant .

Een andere oorzaak voor de stijging is de grote groep 'overstappers', aldus de woordvoerder. Dat zijn studenten die vorig jaar al naar een pabo gingen, maar daar de reken- of taaltoets niet haalden en via een bindend studieadvies werden weggestuurd. 'Deze studenten proberen het bij een andere school opnieuw.'

Breda

De Bredase Pabo lijkt niet te profiteren van de landelijke trend. Uit de voorlopige aanmeldingscijfers van Studielink blijkt dat het aantal eerstejaars in Breda dit jaar iets onder het aantal van vorig studiejaar blijft. De academie steeg vorig jaar al enorm. [AR]