Leiden wil van pabo af

Voor de Leidse hogeschool bleef de Rotterdamse vestiging ‘een vreemde eend in de bijt’, aldus bestuursvoorzitter Paul van Maanen in een persbericht. Een andere hogeschool mag de pabo overnemen. Een naam noemt Van Maanen nog niet.

Verouderde locatie

Een wervend verkooppraatje houdt hij ook niet. Volgens hem is de pabo ‘niet levensvatbaar op de huidige, verouderde locatie’. Er moet eigenlijk in een nieuw gebouw worden geïnvesteerd, maar daarvoor is het aantal studenten volgens hem te laag.

Toch is de pabo Thomas More volgens hem ‘een uitstekende pabo, met bovendien een duidelijke, eigen identiteit’. In de regio Rotterdam ‘is ook behoefte aan een pabo van katholieke signatuur.’

Niveau

Vorig jaar twijfelde kwaliteitswaakhond NVAO aan het niveau van de twee opleidingen tot leraar basisonderwijs van de Hogeschool Leiden. De pabo’s moesten een zwaardere, aanvullende beoordeling doorstaan. De hogeschool had allerlei plannen om de kwaliteit te verbeteren, maar daarmee nam de NVAO geen genoegen: alleen het resultaat telt.

De hogeschool sleepte uiteindelijk de goedkeuring binnen. Maar studenten van de pabo Thomas More zijn niet bijzonder tevreden. Van de vijftig opleidingen tot leraar basisonderwijs stond de Rotterdamse pabo op de zevenenveertigste plek in de Keuzegids Hoger Onderwijs. De Leidse vestiging stond vijf plaatsen hoger. [BB/HOP]