Medewerkers Avans mijden file

Fileprobleem oplossen

Elke werkdag rijdt Jan Reinhard, directeur van de Academy of Media & User Experience, van zijn Bossche huis aan de Kortenbergstraat naar de Lovensdijkstraat in Breda. Ongeveer 45 kilometer. Daarmee is hij de ideale proefpersoon om deel te nemen aan het ambitieuze project om het fileprobleem op te lossen.

‘Ik weet zeker dat ik in de winter de ochtendspits kan vermijden’, zegt Reinhard tegenover het Brabants Dagblad. ‘De avondspits mijden blijft lastig. Dan moet ik voor half vier of na half zeven vertrekken.’ Een alternatief vervoersmiddel lijkt voor Reinhard geen haalbare kaart: ‘Als academiedirecteur reis ik veel tussen de verschillende locaties. Daarvoor gebruik ik toch vaak de auto in plaats van de trein.’

Bewuster

Dat probleem heeft Henk Hulsen niet. De docent van de Juridische Hogeschool tuft vooral heen en weer tussen zijn woonplaats Son en Breugel en zijn werk in Den Bosch. In een uitzending van RTL Nieuws verklaart hij: ‘Ik ben vooral benieuwd of ik nu bewuster mijn tijden kies om naar mijn werk te gaan.’

Hulsen heeft tijdens het forensen de beschikking over een nauwkeurig gps-apparaat. Daarop kan hij zien of de parkeergarages in Den Bosch vol zitten. Zodra alle parkeerplaatsen bezet zijn, laat hij zich door het apparaat eenvoudig naar een andere parkeergarage navigeren. Het gps-apparaat, dat veel weg heeft van een smartphone, waarschuwt verder voor wegwerkzaamheden, omleidingen en overstekende basisschoolleerlingen.

Zakcentje

Behalve voor het goede doel, kunnen Hulsen en co met het spitsmijden ook een zakcentje verdienen. Een tweede apparaatje registreert namelijk hoe vaak de deelnemer niet in de spits rijdt. Daar hangt weer een vergoeding aan vast die kan oplopen tot honderd euro per maand. ‘Nu moet ik mijn baas er nog van zien te overtuigen dat hij me eerder moet laten vertrekken zodat ik er 2,50 euro mee verdien’, lacht Hulsen.

Het project is overigens pas representatief bij 1200 deelnemers. Avans-medewerkers die willen deelnemen, kunnen terecht op deze website. Daar kunnen ze kijken of ze in aanmerking komen om deel te nemen aan de proef. [CT]

Uitzending RTL 4: