New Yorkse kunstenaar op provinciehuis

Martha Rosler heeft sinds de vroege jaren zeventig een rijk beeldend oeuvre opgebouwd. Behalve videowerken, performances en projecten op locatie, is ze ook de auteur van kritische essays over kunst, kunstcontext en kunstpolitiek. De titel van de Hermeslezing van Rosler is: ‘De culturele klasse: kunst, creativiteit, stedelijkheid’.

Kritische reflectie

Voor de lezing is Rosler uitgenodigd omdat zij als kunstenaar heeft bewezen in staat te zijn tot kritische reflectie. Niet haar eigen werk staat centraal, maar kwesties als: Hoe verhoudt de beeldende kunst zich tot de hedendaagse beeldcultuur? Wat is er nog over van de kritische functie van het kunstenaarschap?

Het is de derde keer dat de Hermeslezing wordt gehouden. De lezing is ontstaan uit een samenwerking tussen Hermes, een netwerk van ondernemers in Den Bosch, en de Bossche Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost van Avans Hogeschool. De Canadese kunstenaar Jeff Wall gaf in 2006 de eerste Hermeslezing in het Bossche provinciehuis. Liam Gillick was in 2008 verantwoordelijk voor de tweede editie.

De lezing vindt plaats op zondag 14 november om 16.00 uur in de Bois-le-Duc zaal van het provinciehuis in Den Bosch. De toegang is gratis. Meer info en aanmelden: www.hermeslezing.nl. [EvG]