Terug naar overzicht

Ophef bonussen Academie voor Marketing

Bij AM werden verscheidene docenten de afgelopen tijd voor hun inspanningen beloond met een bonus. Achter gesloten deuren, dat wel. Onder het personeel kwam vervolgens de geruchtenmolen op gang. Zo zouden vrijwel alle docenten van de opleiding Advanced Business Creation een eenmalig geldbedrag hebben opgestreken.

Opheldering

De vele speculaties waren voor docent en raadslid Geert Swinkels reden de directie om opheldering te vragen: ‘Waarom is er geen transparantie over de bonussen?’, vroeg hij. ‘Op zich is het prima als docenten worden beloond, maar nu staat er nergens hoe je zo’n bonus kunt verdienen. Hoe kun je daar dan mensen mee stimuleren?’

Volgens AM-directeur Inge Wessels is de bonus een middel op docenten te belonen die zich ‘buitenproportioneel hebben ingespannen’: ‘Ze moeten iets bijzonders hebben gedaan. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een docent die in schaal tien zit, maar taken heeft verricht die bij schaal twaalf horen.’

Demotiverend

Volgens Swinkels werkt zo’n bonus demotiverend voor veel medewerkers: ‘Je krijgt nu dat andere docenten zich gaan afvragen waarom zij geen bonus krijgen. “Ik heb me toch ook kapot gewerkt?”’ Toch benadrukt Wessels de voordelen van een bonus. ‘Ik begrijp dat het minder motiverend kan zijn voor ander personeel, maar voor mij is het heel fijn om iemand te kunnen belonen die goed werk heeft verricht.’

Enige navraag leert dat het bij de bonussen zou gaan om geldbedragen van vijfhonderd of duizend euro. [CT]

Meer lezen?