Tweedaagse over palliatieve zorg

Stellingenoorlog

De tweedaagse begint aanstaande woensdag in Breda met een stellingenoorlog. De studenten krijgen vier stellingen voorgelegd waarover zij hun mening mogen geven. Twee deskundigen zullen na afloop de thema’s toelichten.

Daarna volgen de studenten vier workshops over onder andere emoties en gevoelens van partners van mensen met kanker, complementaire zorg in een hospice, zelfdoding, muziek en poëzie bij sterven en dood.

Boek

Eén van de workshops wordt gegeven door Bo van Aalst, oud-student Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Breda. Zij heeft het boek Als kinderen niet beter worden geschreven en vertelt hierover in haar workshop. Van Aalst heeft haar eigen praktijk voor begeleiding en ondersteuning bij ziekte, sterven en rouw en werkt als projectleider bij de Annevillegroep.

Aan het einde van de middag gaan de Nederlandse studenten mee naar Antwerpen waar ze overnachten. Donderdag gaat de tweedaagse verder aan de hogeschool in Antwerpen. De samenwerking tussen de twee hogescholen bestaat al ruim tien jaar. [SW]