Voorlopig geen tekort aan juffen

Volgens het artikel is de arbeidsmarkt van het basisonderwijs in Brabant in evenwicht. De grote tekorten aan basisschoolleraren, waar in het verleden voor gewaarschuwd werd, doen zich nu en in de komende jaren niet voor, verwachten de directeuren van Brabantse pabo’s.

Pensioen

Voor net afgestudeerde pabostudenten is het lastig om een vaste aanstelling te krijgen. Voornamelijk omdat veel leerkrachten langer doorwerken dan eerder was voorzien. In het verleden gingen veel basisschoolleraren op hun 62e met pensioen. Inmiddels ligt die leeftijd op 65. Ook daalt het aantal leerlingen in bepaalde gebieden.

Er is wel een grote vraag naar invallers. Veel net afgestudeerden komen terecht in een regionale pool en gaan van de ene school naar de andere.

Rolmodellen

Er is wel goed nieuws voor mannelijke pabostudenten, zij komen sneller aan een vaste baan. Omdat op veel basisscholen vrouwelijke leerkrachten in de meerderheid zijn, gaat de voorkeur sneller uit naar een nieuwe mannelijke collega. ‘Dat heeft niets met kwaliteit te maken. Maar het is voor kinderen belangrijk dat ze zowel met mannelijke als vrouwelijke rolmodellen te maken krijgen. Vandaar dat jongens meer kans hebben op een aanstelling’, aldus Nicole van Son. [AR]