7.700 euro voor trage hbo-studenten

Als het aan het kabinet ligt, gaat elke student die meer dan een jaar te lang over zijn opleiding doet, vanaf september 3.000 euro meer collegegeld betalen. De instelling die dat extra bedrag ontvangt, schiet daar weinig mee op. Die krijgt namelijk een strafkorting van 6.000 euro voor elke langstudeerder. Per saldo kost dat de universiteiten en hogescholen samen 370 miljoen.

Waarschuwing

In een brief aan staatssecretaris Zijlstra waarschuwt de HBO-raad dat daarmee de subsidie per student omlaag gaat en dat ook snelle studenten de dupe worden. Van ambitieuze plannen om het aantal contacturen te verhogen en meer maatwerk te leveren zal dan minder terecht kunnen komen. Ook de neiging bij studenten om extra vakken of een buitenlandse stage te volgen zal afnemen. En de maatregel is nog wranger voor studenten die de afgelopen jaren al extra vakken hebben gedaan.

Het liefst zien de hogescholen dat de bezuiniging ongedaan wordt gemaakt. En voor zittende studenten zou er in elk geval een overgangsregeling moeten komen. Maar als dat allemaal niet mogelijk is, moeten de instellingen in elk geval toestemming krijgen om trage studenten het instellingscollegegeld te vragen.

Verwijtbaarheid

Om er niet bij in te schieten zou dat gemiddeld 7.700 euro moeten bedragen. Volgens een woordvoerder van de HBO-raad zal de hoogte kunnen variëren met bijvoorbeeld de kosten van het soort opleiding dat gevolgd wordt en de verwijtbaarheid van de studievertraging.

Voorzitter Guy Hendricks van studentenorganisatie ISO is teleurgesteld dat de HBO-raad nu al met een alternatief bezuinigingsplan komt. ‘Je bestrijdt het probleem van studievertraging op deze manier aan de achterkant in plaats van bij de wortel. We vinden dit geen serieus te nemen alternatief.’

Naaistreek

Zijn LSVb-collega Sander Breur is minder diplomatiek: ‘Dit is een ongelooflijke naaistreek van de hogescholen. Ze zijn op deze manier alleen met hun eigen belang bezig. Wie straks te lang over zijn bachelor doet, bijvoorbeeld na een verkeerde studiekeuze, kan geen masteropleiding meer betalen. Daarvoor krijg je straks geen basisbeurs meer van dit kabinet en moet je dus, als het aan de HBO-raad ligt, 7.700 euro collegegeld betalen. Dat leidt tot enorme studieschulden. Dit is compleet van de pot gerukt.’ [HC/HOP]