Arrestaties bij Brits studentenprotest

Knock-out

In Londen moest een verlaten politiebusje het ontgelden. Studenten sprongen er bovenop, schopten er tegenaan en bespoten het met grafitti. Het kwam ook tot gevechten met de politie, waarbij één agent zijn arm brak en een andere knock-out ging. In de hoofdstad, waar zo'n tien à twintigduizend studenten op de been waren, werden 31 demonstranten gearresteerd. Twee weken geleden waren dat er ook al zestig.

De Britse studenten en scholieren protesteren tegen de plannen om het collegegeld vanaf 2012 te verdubbelen en in sommige gevallen te verdrievoudigen. Als de regering haar zin krijgt, gaat een opleiding daar tussen de 7.000 en 10.000 euro per jaar kosten.

40 procent korten

Bovendien wil de regering 40 procent korten op het onderwijsbudget van universiteiten. Met name de geesteswetenschappen zullen zwaar worden getroffen. Bèta- en techniekstudies en geneeskunde worden ontzien.

Niet alleen in Londen, ook in andere steden werd geprotesteerd. Enkele universiteiten zijn bezet, waaronder een locatie van Oxford.

Compromis

Liberaal-Democraat en vicepremier Nick Clegg zei ten tijde van de verkiezen dat hij niet op hoger onderwijs wilde bezuinigen. Nu geeft hij toe dat hij zijn belofte breekt en schuift hij de conservatieven de schuld in de schoenen. Tegen BBC Radio 2 zei hij: ‘We hebben een belofte gedaan die we niet kunnen houden. We hebben bij de verkiezingen geen meerderheid gewonnen en in een coalitie moet je compromissen sluiten.’ [BB/HOP]