Barometer: lichte verbetering regeldruk

Gistermiddag was de eindpresentatie van de Regeldruk Barometer Breda 2010. Sinds een paar jaar staat het verminderen van het aantal regels voor het bedrijfsleven landelijk en lokaal hoog op de politieke agenda. Wethouder Cees Meeuwis en enkele ambtenaren van de gemeente Breda, docenten en directie van AAFM, en een handvol Bredase ondernemers woonden de bijeenkomst bij.

Onderzoek op Avans

‘Onderzoek wordt op Avans steeds belangrijker’, benadrukte bestuursvoorzitter Paul Rüpp in zijn openingswoord. ‘Zo verankert Avans zich in de regio, in de samenleving. Veel bedrijven weten niet dat zij met vrijwel al hun onderzoeksopdrachten bij ons terecht kunnen.’

In 2007 deden de AAFM-studenten ook al in opdracht van de gemeente Breda onderzoek naar de beleving van regeldruk. Hier kwam een zogenaamde nulmeting uit. ‘Er hebben nu meer ondernemers aan het onderzoek meegewerkt dus het is representatiever’, vertelden AAFM-docent Michiel Adriaansen en Ton van de Linden van de gemeente, die de resultaten en conclusies presenteerden.

Horecasector

Ondernemers bleken over het algemeen positief over de informatieverstrekking, de deskundigheid en de behulpzaamheid van de gemeente Breda. Maar de afhandelingsnelheid van zaken, de flexibiliteit en bereikbaarheid van de gemeenteambtenaren en de bereidheid tot meedenken kunnen nog veel beter. De horecasector zegt het meeste last van de regelgeving te hebben.

Een derde van de ondernemers vindt de regeldruk nog steeds te hoog en in tegenstelling tot 2007 bleek dit keer uit de meting dat vooral de grotere bedrijven daar last van hebben. De gemeente Breda kan, en moet, haar dienstverlening wat ondernemers betreft dus sterk verbeteren. Wethouder Meeuwis uitte zijn teleurstelling over de minimale verbetering die uit de barometer kwam.

Eigen verantwoordelijkheid

Een discussiepanel bestaande uit Paul Rüpp, Bas Rüttchen van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging en wethouder Cees Meeuwis ging ten slotte kort in gesprek met de zaal. Omstreden kwesties en vragen kwamen aan bod. Als de overheid de regels en de regeldruk vermindert, moet de ondernemer meer zelf doen en de eigen verantwoordelijkheid nemen: is dat wel wenselijk? Willen ondernemers dat wel? En het meer en meer digitaliseren van handelingen, werkt dat eigenlijk wel?

Vanaf morgen is het complete onderzoeksrapport met alle resultaten te downloaden op de website van de gemeente Breda. [LJ]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Te hoge regeldruk voor Bredase bedrijven 03-04-2008

Avansstudenten testen regeldruk in Breda 28-09-2007