Buitenlandse studenten betrapt

De arbeidsinspectie stuitte in 2008 een paar keer op studenten die illegaal aan het werk waren. Tot dan toe was het nooit zo opgevallen, zegt een woordvoerder, maar er werd besloten om er een pilotproject van te maken.

Helft van de gevallen

In 2009 werden 187 verdachte bedrijven bezocht en in bijna de helft van de gevallen was het raak. De bedrijven waren uitgekozen op grond van informatie die de Immigratie & Naturalisatie Dienst (IND) en uitkeringsinstantie UWV aanleverden.

Dit jaar is de capaciteit met ongeveer de helft uitgebreid, aldus de Arbeidsinspectie. Ook komt er meer voorlichting aan onderwijsinstellingen die veel buitenlandse studenten trekken. ‘Het is altijd moeilijk te zeggen of ze wisten dat ze in overtreding waren’, zegt een woordvoerder. ‘Maar we willen die mogelijkheid uitsluiten.’

Studenten van buiten de Europese Economische Ruimte mogen maximaal tien uur per week werken, of voltijds in de zomermaanden juni, juli en augustus. Hetzelfde geldt voor studenten uit Bulgarije en Roemenië.

Studiepunten

Die regel is bedacht om ervoor te zorgen dat ze hier daadwerkelijk komen studeren, en niet alleen komen werken. Om diezelfde reden wil de IND van onderwijsinstellingen weten of buitenlandse studenten genoeg studiepunten halen.

De PvdA stelde afgelopen zomer kamervragen over de tienurennorm. Kon die norm niet verruimd worden? Buitenlandse studenten kunnen namelijk nauwelijks rondkomen als ze maar tien uur per week mogen werken. Minister Donner vond dat de studenten zelf aanvullende financieringsbronnen moesten vinden, zoals beurzen, spaargeld en leningen. [BB/HOP]