Gastcollege beroemde advocaat Chili

Pinochet

Zalaquett is een klinkende naam op het gebied van mensenrechten. Zo stond hij in de jaren zeventig verschillende politieke gevangenen juridisch bij. Het waren vooral  tegenstanders van het regime van dictator Augsto Pinochet. Uiteindelijk eindigde Zalaquett in 1975 zelf ook achter de tralies. Later werd hij uit Chili verbannen en zette hij zijn strijd voort bij Amnesty International.

Toen het Pinochet-regime in 1990 viel, nam Zalaquett plaats in de ‘Nationale Commissie voor Waarheid en Verzoening’. De commissie probeerde onder andere te achterhalen wat er in de voorgaande vijftien jaar was gebeurd met alle vermiste Chilenen. Zalaquett werd voor zijn werk meerdere malen geëerd. Zo ontving hij de Prijs voor Mensenrechteneducatie van de Verenigde Naties.

Waarheidscommissie

Tijdens zijn college gaat Zalaquett in op het nut van de eerder genoemde Waarheidscommissie. Heeft zo’n commissie ook zin in landen als Bosnië, Servië en Kroatië? Daarnaast vertelt hij over mensenrechten in het algemeen en of er in Zuid-Amerika, Afrika en Europa anders tegen mensenrechten wordt aangekeken.

Het gastcollege is vooral bedoeld voor studenten, medewerkers en relaties van de opleidingen Recht, Integrale Veiligheid en Bestuurskunde. Maar iedereen is welkom. Aanmelden kan via juridischehogeschool@avans.nl. [CT]