Kunstacademies meest internationaal

De Nuffic zet in het rapport op een rij hoe het staat met de internationalisering van het hoger onderwijs. De meeste buitenlandse studenten kiezen in Nederland voor een economische opleiding. Maar procentueel scoren landbouw-opleidingen (wo) en kunst en cultuur opleidingen (hbo) het hoogst als het gaat om het aantrekken van buitenlandse studenten.

Top vijf

In de top vijf van instellingen met een internationale studentenpopulatie staan vier kunstacademies en één universiteit. Codarts, Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam staat ondanks een lichte daling nog steeds bovenaan: 43,5 procent van de studenten komt er uit het buitenland. De Universiteit Maastricht volgt, met 39,8 procent. Ook de Hogeschool van Beeldende Kunst, Muziek en Dans in Den Haag, de Gerrit Rietveld Academie en de Design Academy Eindhoven tellen relatief veel buitenlandse studenten.

Doordat het totale aantal studenten groeide, bleef het gemiddelde aandeel buitenlanders op 7,4 procent steken: 6,4 procent in het hbo en 9,3 procent in het wo. Ongeveer zestig procent van van hen is vrouw.

Duitsers

Duitsers vormen nog steeds de grootste groep buitenlandse studenten: bijna 21.000, oftewel 44 procent. China en België volgen met 8 en 5 procent. [MdV/HOP]