Meer ruimte in je hoofd door hokjesdenken

Vrijdag was de tweede dag van de training Mastering my Workflow, die werd georganiseerd door het consultancybureau Mastermind en waarbij een goede kennis van de Engelse taal geen overbodige luxe was. De training werd aan de studenten aangeboden omdat zij in deze periode een marketingplan voor een tweetal diensten van dit bureau gaan schrijven.

Wat is Getting Things Done?

Getting Things Done is gebaseerd op het principe dat een persoon door zijn taken vast te leggen, niet over zijn taken hoeft na te blijven denken. Zo wordt je hoofd vrijgemaakt van alle herinneringen en kun je jezelf concentreren op het daadwerkelijke uitvoeren van de taken.

Taken zijn actions

Aan tafel bij studenten Morris Rietdijk, Gideon Swart, Marion Venmans en Patras Haumahu zijn de meningen over de effectiviteit van deze methode verdeeld: ‘Ik vind het niet fijn om alles in hokjes te stoppen, ik wijk liever af van het stroomschema’, zegt Gideon. Morris: ‘Het is wel handig als je met een project begint, dat je het dan kunt opdelen in losse taken’. Taken bestaan overigens niet in de wereld van Getting Things Done, het draait om actions.

Meerwaarde

Sylvan Becker van Mastermind ging onder andere in op de mental battery van mensen. Hoewel de studenten wel meerwaarde zien in de methode, rijst bij een aantal van hen de vraag of het principe niet vooral handig is voor werkende mensen. Morris: ‘Ik heb als student heel veel verschillende dingen aan mijn hoofd. Als je werkt, is je leven veel overzichtelijker. Het is druk: studie, uitgaan, familie, sporten, bijbaantje én mijn vriendin natuurlijk.’ [MG]